דלג לתפריט הראשי (מקש קיצור n) דלג לתוכן הדף (מקש קיצור s) דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)

בלוגים

מחפשים את השלב הבא בקריירה?
שלחו קורות חיים, אנחנו נדאג לכל השאר.

עולם חדש: איך ההתפתחות המואצת של ה-AI תעצב מחדש את המציאות שלנו?

27/04/2023

הבינה המלאכותית כבר כאן, והיא משפיעה על מגוון רחב של תחומים. מה מצפה לנו בעתיד הנראה לעין, ואיך צמיחת ה-AI תשנה את החיים שאנחנו מכירים?

ההשפעה של עולם הבינה המלאכותית (והטכנולוגיה בכלל) על עולם התעסוקה כבר מככבת באינספור מחקרים. אך ההשפעות חורגת בהרבה מגבולות העולם הטכנולוגי, וצפויות בעתיד הקרוב להשפיע כמעט על כל רבדי החיים. אז איך העולם שלנו צפוי להשתנות בעידן ה-AI, ואיזה הפתעות עוד מחכות לנו?

 

תזוזות טקטוניות בעולם התעסוקה

הטכנולוגיה כבר משנה את עולם התעסוקה: היא גורמת למקצועות רבים להיעלם ולמקצועות חדשים להגיח. טכנולוגיית הבינה המלאכותית צפויה להאיץ עוד יותר את השינוי בעולם התעסוקה: בעולם שבו רוב המידע יעבור דיגיטציה ויהיה זמין אונליין, כלי אוטומציה ו-AI צפויים להשפיע על מקצועות רבים, ממקצועות צווארון כחול דוגמת ייצור ובנייה ועד מקצועות צווארון לבן כמו תכנות, שיווק, עריכת דין, עיתונאות ועוד. בתים יתוכננו ע"י מודלים מבוססי AI להשגת התוצאה הטובה ביותר, וייבנו ע"י מדפסות תלת-ממד שידפיסו בלוקים מודולריים אשר יורכבו אחד על גבי השני כמו לגו; בעולם התכנות והכתיבה השיווקית, חלק מהעבודה ה"שחורה" תבוצע בעזרת הבינה המלאכותית: כבר כיום, אפשר להיעזר ב-ChatGPT כדי לדבג, ללמוד תכנות ואפילו לכתוב שורות קוד שלמות; עיתונאים, חוקרים ועורכי דין יוכלו להיעזר בטכנולוגיות AI כדי לסרוק בלחיצת כפתור כמויות עצומות של מידע – ולהפיק תוצרים תוך שניות בעזרת בינה מלאכותית ג'נרטיבית.

 

הגדלת כוח הקנייה 

למרות חשש חוצה תחומים של עובדים רבים מפני הלא נודע, מהפיכת ה-AI יכולה להיטיב עם שוק העבודה: לצד השינוי הצפוי במקצועות רבים, כלי הבינה המלאכותית יסייעו לנו לחסוך זמן יקר ולבצע את המשימות ביעילות מרבית. יעילות זו תסייע לחסוך בעלויות התוצר הסופי (למשל חיסכון בעלות הבנייה או עלות פיתוח אפליקציה). כמו שהמהפכה התעשייתית ושיטת פס הייצור הולידו את תרבות הצריכה, כך טכנולוגיות AI יובילו אותה לשלב הבא עם תוצרים שיהיו טובים, יעילים וזולים יותר.  

מגמות אלה יכולה להיות בעלות השפעה חברתית עמוקה: הוזלת המוצרים והשירותים צפויה להוביל להגדלת הביקושים ועידוד צמיחה. במישור התעסוקתי, הגברת הצמיחה תסייע ליצירת עוד מקומות עבודה והזדמנויות תעסוקה חדשות.

 

טיפולים רפואיים שיגדליו את תוחלת ואיכות החיים

הדיגיטציה של מידע רפואי – מתיקים רפואיים ועד מחקרים, תסייע להפוך את הרפואה לתעשייה מבוססת Data, ולהפיק תובנות מבוססות AI חשובות. כך למשל טכנולוגיות הבינה המלאכותית יוכלו לסרוק כמויות עצומות של מידע רפואי, לצורך זיהוי מחלות מהיר ומדויק יותר ויצירת תרופות בצורה מהירה וזולה יותר, כולל תרופות שהמוח האנושי לא חשב עליהן.

הבינה המלאכותית צפויה להשפיע לטובה גם על תחום שהולך וצובר תאוצה בשנים האחרונות – תרופות בהתאמה אישית: כבר כיום, תרופות המותאמות אישית לגנטיקה של המטופל ולסוג הגידול מסייעות למלחמה בתאים סרטניים. יכולות ה-AI יסייעו להאצת מהפכת הקוסטומיזציה הרפואית, בהתבסס על הגנטיקה וההיסטוריה הרפואית של המטופל, לצורך השגת תוצאות טובות יותר.

כל אלה יסייעו להעלאת תוחלת החיים, להגדלת אחוזי ההצלחה של הטיפול הרפואי ולהפחתה אפשרית של תופעות הלוואי ועלויות הטיפול הרפואי.

 

יעילות תחברותית

בואו ניגע באחת הנקודות הכי כואבות של ישראלים שעולים על הכביש: פקקים. כבר בסקר שנערך בשנת 2018 עבור עמותת אור ירוק, נמצא שאחד מכל חמישה ישראלים "מבלה" מדי יום שעה-שעתיים בפקקים. בשל הגידול השנתי בכמות הרכבים העולים על הכבישים, מצוקת הפקקים רק צפויה להחמיר.  

איך טכנולוגיות בינה מלאכותית יכולות לסייע? פיתוחים שכוללים מצלמות ויכולות בינה מלאכותית מנטרים את תנועת הרכבים והולכי הרגל, ומזהים דפוסים תעבורתיים שיכולים להוביל להיווצרות פקקים. המידע מוזרם לרמזורים, לצורך תזמון יעיל וחלק יותר של התנועה. פיתוח מסוג זה של הסטרטאפ הישראלי ITC, כבר הושק כבר לפני מספר שנים. ככל שיכולות ה- AI ימשיכו להתפתח, פתרונות מסוג זה יתרבו ויסייעו למיטוב התנועה והפחתת מצוקת הפקקים.

לצד זאת, יכולות הבינה המלאכותית תורמות גם למהפכת הרכבים האוטונומיים המתהווה:  

רכבים שיביאו אותנו ליעד בצורה מהירה, בטוחה יותר ונטולת מאמץ, בעזרת יכולות AI שמתכללות את המידע שזורם מהמצלמות והחיישנים הרבים. כך שגם אם נעמוד בפקק, נוכל להתרווח בנחת בכיסא במקום להזיע מאחורי ההגה...

 

חוויית לימוד מהנה ואפקטיבית יותר 

במשך מאות שנים, מסגרות החינוך התבססו על אתן שיטות הקניית מידע: מורה או מרצה שעומדים בפני תלמידים, ומלמדים באמצעות עזרים כאלה או אחרים (מלוח ומטול שקפים ועד מצגות בימינו). אחת הבעיות בשיטת לימוד זו, היא היעדר ההתאמה האישית לכל תלמיד. בכיתה שמכילה 30-40 תלמידים (או מאות סטודנטים), הלומדים יכולים ללכת לאיבוד בקלות בין אינספור הגירויים שמציפים אותם, להשתעמם ולצאת מהשיעור בלי שספגו את המידע כראוי.

"מורי AI" יכולים לשנות את התמונה מקצה לקצה: המורים הווירטואליים יכולים להתחשב בכל תלמיד, ולהתאים את קצב וחוויית הלימוד לצרכים שלו. בהתבסס על יכולות בינה מלאכותית, המורים הווירטואליים יתאימו את שיטת הלימוד הטובה ביותר עבור כל תלמיד בהלימה לרמת המעורבות שלו. הם אפילו יוכלו לזהות איזה גירויים לימודיים גורמים לאישונים להתרחב ולעפעפיים להיסגר כדי לבנות את צורת הלימוד הטובה ביותר עבורו. באופן הזה חוויית הלימוד תהפוך למהנה, מרתקת ואפקטיבית יותר.

 

סוגיות פרטיות  

כמו כל טכנולוגיה, גם כלי ה-AI יכולים לשמש למטרות פחות טובות כמו איסוף פיסות מידע נרחבות על משתמשים לצורך קמפיינים שיווקיים או פוליטיים (ראו ערך סערת קיימברידג' אנליטיקה, שעשתה שימוש בכריית מידע לצורך השפעה על תהליכי בחירות ברחבי העולם – כולל מידע אישי שנלקח מפייסבוק על משתמשים). לחששות הפרת פרטיות יש להוסיף סיכונים שכוללים התחזות, הפצת סרטוני Deep fake וביצוע תקיפות סייבר מתוחכמות.

כדי לנתב את יכולות הבינה המלאכותית למקומות חיוביים ולהתמודד עם הסכנות, על הרגולציה להדביק את הפער ולייצר מנגנונים שיגנו על המשתמשים. לצד זאת, אפשר לעשות שימוש באמצעים טכנולוגיים כדי לייצר פתרונות AI אחראיים שיכולותיהם תחומות ע"י גבולות חוקיים ומוסריים.  

 

כמו כל טכנולוגיה, גם טכנולוגיית הבינה המלאכותית היא לא טובה או רעה, אלא כלי נוסף בארגז הכלים ההולך וגדל של האנושות. וכאשר מדובר בכלי כל כך עוצמתי, כל שנותר הוא לחכות ולראות כיצד היא תשפיע על החיים שלנו. מזל שלא צריך לחכות הרבה. 

 

 

צרו איתנו קשר

כתבו לנו כאן

שדות המסומנים בכוכבית הינם שדות חובה


CreatedByTvuna
המאמץ עלינו!
שלחו קו"ח ותתחילו לקבל הצעות עבודה בדיסקרטיות
בחר קובץ קו"ח
נא לבחור קובץ
קובץ אינו בפורמט תקין (doc, docx, pdf,) או גדול מדי